loading...

вторник, 8 ноември 2016 г.

Христо Смирненски - биография

ХРИСТО СМИРНЕНСКИ
1898 – 1923 (19-20. век)
ПОСТСИМВОЛИЗЪМ

Христо Смирненски (с рождено име Христо Димитров Измирлиев) е роден на 29 септември 1898 г. в Кукуш – град в Егейска Македония, дн. Гърция, в многодетното семейство на сладкаря Димитър Измирлиев. Баща му е активен член на Македонската революционна организация, основана от Гоце Делчев.

Учи в Кукуш, в София и след това отново в родния си град, където през 1911 г. завършва прогимназия. След като се премества заедно с родителите, братята и сестрите си в София през 1913 г., учи последователно в Държавното средно техническо училище и във Военното училище. През 1918 г. става студент по право в Юридическия факултет на Софийския университет.

Същевременно работи непрекъснато поради тежкото материално положение на семейството. Първоначално помага на баща си в сладкарството, продава вестници, участва в бригада по измерване на шосета и железопътни линии. По-късно е писар и карнетист в управлението на транспорта; агент и ревизор в Дирекцията за стопански грижи и обществена предвидливост; репортер във вестник "Заря"; измервач и контрольор в дъскорезницата; касиер в книжния склад "Слово"; надничар в лесничейство.

Христо Смирненски не остава безучастен към политическите и социалните процеси и явления в годините след Първата световна война. Включва се активно в протести, митинги и демонстрации; увлича се от революционните идеи; през 1921 г. става член на Българската комунистическа партия.

Интересът на Смирненски към литературата се формира още в ранна детска възраст, под влияние на вуйчо му Владимир Попанастасов, поет и сатирик. Чете български и чужди автори, увлича се от западноевропейската и руската класическа литература. Първата му публикация е през 1915 г. във вестник "К’во да е" - на  хумористичен разказ. Започва активно да сътрудничи на периодични издания; през 1917 г. заедно с други ученици създава и редактира списание "Смях и сълзи". През същата година за пръв път се подписва под свое произведение с псевдонима Смирненски. През 1918 г. издава първата си книга – "Разнокалибрени въздишки в стихове и проза", като използва псевдонима Ведбал. През 1922 г. Христо Смирненски заедно с брат си Тодор Измирлиев основава и редактира хумористичното списание "Маскарад", издава и своя стихосбирка – "Да бъде ден!".

Христо Смирненски се разболява от туберкулоза и умира на 18 юни 1923 г. в София.

Христо Смирненски създава произведения с хумористично-сатирична, революционна и социална насоченост. Един от централните образи в творчеството му е образът на града, което дава основание лириката му да се определя като урбанистична. В стихотворенията на Смирненски се съдържат неговите личностни и творчески позиции по отношение на злободневни проблеми, на обществено-политически процеси и явления, на трагизма и безизходицата в живота на най-бедните слоеве на обществото. Автор е и на фейлетони, памфлети, пародии, прегледи на печата, епиграми и афоризми. Превежда на български език творби на руски поети.

Езикът и стилът на Христо Смирненски се формират под влияние на символизма в българската литература, но и се различават значително от езика и стила на поетите символисти – Смирненски използва изказ, лексика, мотиви и образи, характерни за творчеството на символистите, но и такива, които придават патетично, реалистично или романтично звучене на стиховете му. Изследователите установяват, че в поезията на Смирненски най-често доминира "огнената" символика, символиката на светлината. Поетът особено умело си служи с контраста и в съдържателно, и в езиково отношение с асонанса и алитерацията; с метафората, сравнението, символа, епитета и пр. Организацията на стихотворната реч е изключително разнообразна, дава специфично усещане за музикалност и лекота. Именно тази визия представя цикъла "Децата на града".

Критиката за него: слънчевото дете на българската поезия, прекрасният принц.

Христо Димитров Измирлиев е роден на 17 септември 1898 г. в гр. Кукуш, където получава първоначалното си образование.

Семейството на Димитър Измирлиев заедно с хилядите бежанци се отправя да търси спасение и препитание в София, където малкият Христо се записва в Техническото училище, но заедно с братята и сестрите си помага в издръжката на семейството, като продава вестници.

От 1915 г. започва да сътрудничи в хумористичния вестник "К’во да е", където за пръв път се подписва с един от най-известните си псевдоними като хуморист – Ведбал.

През май 1917 г. Христо Смирненски е принуден да постъпи като юнкер във Военното училище, но въпреки суровото казармено всекидневие продължава да пише и да публикува в хумористичните издания. Не го завършва, защото е бил потресен от разстрелите, които са се случвали там.

През 1917 г. за пръв път се подписва с псевдонима Смирненски, с който остава в класиката на българската литература.

През 1918 г. излиза първата му книга "Разнокалибрени въздишки в стихове и проза".

В края на февруари 1922 г. партийното издателство "Общо работническо кооперативно дружество "Освобождение" отпечатва лирическата сбирка на Смирненски "Да бъде ден!".

Посмъртно излизат стихосбирките "Зимни вечери" и "Волни песни".

Смирненски заболяа тежко от туберкулоза и умира през 1923 г.

Творчество

Цялата поезия на Смирненски представлява постсимволистично явление, което използва изразните средства на символизма, за да построи нова естетическа система, много по-близка до драмата на онеправдания и смазан от социалната система индивид.

Без да заличава напълно екзистенциалните проникновения на символистите, поезията на Смирненски търси техния конкретен социален образ с полето на все по-силно утвърждаващите се урбанистични знаци.

Градът се превръща в топос на екзистенциалната драма, възприема се като пространство на универсалното страдание и представлява етична антитеза на доброто и красотата, чийто носител е малкият човек.

В поезията на Смирненски се появява образът на човека призрак – социален аноним, безплътна сянка, една безлика и безименна жертва на социалната несправедливост. Този тип човек няма лице, а е само съдба, която отмерва печалните акорди на изтичащия живот.

Лириката на Христо Смирненски е лирика на въздействието, на едно помитащо апокалиптично рушение. Поетическите прозрения на младия поет се простират до раждането на Новия ден. В бездната от нечовешко страдание гневът на онеправданите поражда идеята за революцията. Изпълненото с писъци и плач призрачно страдално битие е разкъсвано от устремния и помитащ гняв на масите, който руши стария свят и сътворява нов порядък. Безименните воини на новото битие са призвани да създадат един свободен и справедливо устроен свят, изграден върху принципите на справедливостта и свободата.

В поетическото творчество на Христо Смирненски урбанистичният свят разкрива пред малкия човек единствено перспективата на смъртта. Бедните и онеправдани млади хора са обречени на унищожение, на неосъществимост, защото са част от един гротескно деформиран свят – пространство на преобърнатите ценности, на зловещите призраци и черни демони.

Основна тема в творчеството на Христо Смирненски е страданието, осмислено в мрачната си социална предопределеност. Страданието при Смирненски винаги има социално основание, а образът на града, който обрича на печал и мизерия отхвърлените от обществото гаврошовци, е наситен с негативни конотации.

Смирненски е поет на болката и гнева на обезправениете, възторжен изразител на революционния порив по справедливост.